desember 21, 2022

Er du lei av å sende e-postkampanjer som få faktisk åpner? Ønsker du å lære mer om hvordan du kan få flere til å lese e-postene dine? CPM Analytics har gjennomført en studie av over 1000 norske selskaper og flere titusener e-poster totalt, og har avdekket noen interessante trender innen e-postmarkedsføring. 
BONUS: Prøv vår nye emnegenerator!

Det kan være frustrerende å få lave åpningsrater på e-postkampanjene dine, spesielt når du har lagt ned mye tid og krefter i å lage innholdet. Heldigvis kan maskinlæring og kunstig intelligens (AI) hjelpe deg med å forstå hva som fungerer best for dine målgrupper.

EMNEFELTENE ER VIKTIGERE ENN DU TROR!

Emnefeltene er ofte det første mottakeren ser når de åpner innboksen sin. Derfor er det viktig å lage emnefelter som vekker interesse og skiller seg ut fra resten. Gjennomsnittlig antall ord i emnefeltene i denne studien var på 5 ord, og 90% benyttet seg av mindre enn 10 ord. Selv om det ikke finnes en one-size-fits-all-løsning, kan det være lurt å holde emnefeltene korte og konsise.

Grafikk: Oversikt over hvor mange ord det er i emnefeltet per epostkampanje


EMOJIS ER FORTSATT TRENDY!

Emojis er et populært valg i emnefeltene. 39% av e-postkampanjene i studien hadde emojis i emnefeltene, og de mest populære emojien var "smiling face with heart eyes". Emojis kan bidra til å gjøre emnefeltene mer visuelt attraktive og skille seg ut i innboksen, samtidig som de kan formidle mer av innholdet i e-posten på en kort og konsis måte.

Toppliste emoji 2022

Toppliste bruk av emojis i emnetekst 2022

Årets vinner!
De aller fleste nøyer seg med én emoji, men ikke amisol, zizzi, skittfiske, alexismote og pizzabakeren scorer alle høyt på emojibruk...! Bruk og variasjon i emojis tilsier ikke én vinner - disse er alle emoji vinnere i 2022!

Tabell: Meste brukte emojis i emnefelt

Grafikk: Meste brukte emojis i emnefelt

LESBARHET - HVOR ENKELT ER DET Å LESE TEKSTEN I EMNEFELTET?

Lesbarhetscore, også kjent som LIX, er et mål på hvor lett en tekst er å lese og forstå. Jo lavere LIX-score, desto enklere er teksten å lese. CPM Analytics har funnet at mer enn 50% av e-postkampanjene har en veldig enkel tekst i emnefeltene, med LIX under 30. Selv om dette kan være en god ting, kan det også være lurt å vurdere å bruke et mer avansert språk. Funn fra kunder av CPM Analytics tyder på at et mer avansert språk gir høyere åpningsrate.

Tabell: Lesebarhetscore (LIX) av emnefelt

Grafikk: Lesebarhetscore (LIX) av emnefelt

MEST POPULÆRE ORD i 2022 - BLACK WEEK

Det er viktig å bruke de riktige ordene i emnefeltene. Det kan være 'action words' for å skape en følelse av handling, nøkkelord for å forstå hva e-posten handler om, eller 'sense of urgency' uttrykk som "nå" eller "siste sjanse".

I studien ser vi på de to mest benyttede ord kombinasjonen i emnefeltene. Den klare vinneren er 'Black Week', men vi ser at alle faller inn under en av de tre kategorien som nevnt ovenfor.

1.black week
2.rabatt på
3.siste sjanse
4.black friday
5.på alt 

NÅ ER DET JUL IGJEN, NÅ ER DET JUL IGJEN...

«og jula varer helt til påske...» synges det, men når starter egentlig jula for de som jobber med epostkampanjer? I 
"e-post Norge" starter jula visstnok allerede i slutten av september, og vi ser en rask økning av julerelaterte emnetekster fram mot jul. Hele 30% av alle nyhetsbrev sendt i desember har et ord i emnefeltet som har med jul å gjøre, som «advent», «adventskalender», «jul» eller «jule-».

Grafikk: Bruk av juleord i emneteksten (% av alle e-poster per uke)

OPPSUMMERING

Disse funnene viser at norske selskaper både benytter seg av julerelatert språk og emojis i sin e-postmarkedsføring, med emnefelt som er relativt korte og enkle å lese. Imidlertid er det viktig å finne en balanse og ikke overdrive bruken av emojis eller lange emnefelt.

GRATIS INSPIRASJON

Fordi emnefeltene er så viktige, er det mange som sliter litt med inspirasjonen når man skal lage kreative og effektive budskap. CPM Analytics gir deg en limited edition prøvesmak på vår e-post emnegenerator. Se video og meld din interesse under i dag! 

SETT DEG PÅ VENTELISTE FOR EKSKLUSIV TEST AV VÅR EMNEGENERATOR!

Navn
Bedrift
Telefonnummer
E-post
VENNLIGST BEKREFT:

Om forfatteren

Sondre Wassås

Sondre Wassås er Partner og Rådgiver i CPM Analytics. Han er en erfaren leder med sterk forståelse for markedsføring og teknologi. Han har vist evne til å se det store bildet og prioritere fokus på rett aktivitet for å nå visjonen. Han har en rekke kjernekompetanser innen strategi, forretningsutvikling, IT-tjenesteledelse og prosjektledelse.

{"email":"E-posta ikke gyldig","url":"URL ikke gyldig","required":"Påkrevet felt mangler"}

Meld deg på vårt nyhetsbrev for varsling av nyheter!

>