Hvordan øke verdien av kundeporteføljen?
Verdien av dine kunder ligger i deres fremtidige kontantstrøm og ditt bidrag fra denne! Skal du lykkes med verdivekst og langsiktig lønnsomhet, kan du øke verdien gjennom:
- Tilvekst av nye kunder
- Økt lojalitet som forlenger kontantstrømmen
- Økt salg som øker bruttofortjeneste
Verdi, lønnsomhet og potensial
Vet du i dag hvilke kunder som gir deg størst verdi og hva som kjennetegner disse kundene – hvilke produkter de kjøper og hvilke produkter de potensielt kan kjøpe mer av - hvis du bare markedsfører riktig?
Vet du nok om risiko for tap av kunder - hvilke som forsvinner og hvorfor? Og vet du hvilke markedstiltak som er mest effektive for å rekruttere nye kunder som blir lønnsomme og lojale? Det har stor verdi for de fleste bedrifter å kjenne svaret på disse fundamentale spørsmålene!
THE PURPOSE OF A BUSINESS IS TO CREATE A CUSTOMER
Professor Peter Drucker
- Harvard Business School
Customer Lifetime Value (CLV) - livstidsverdi av dine kunder
For å analysere verdi, risiko og potensial i kundeporteføljen, bruker vi modeller som analyserer og beregner kundenes livstidsverdi – Customer Lifetime Value (CLV). CLV er ikke én, men mange modeller. Det finnes et stort antall statistiske teknikker for å gjøre selve beregningene. Dette er også et stort og voksende fagområde innenfor markedsføringsfaget.
Vi kan dele CLV modellene i to hovedgrupper - avtalebaserte og transaksjonsbaserte bedrifter.
CLV for avtalebaserte bedrifter
CLV for transaksjonsbaserte bedrifter
Kundetilfredshet og kundelojalitet
CPM Analytics leverer kundeanalyser innenfor en rekke områder i henhold til våre kunders behov:
Verdianalyse
- Hvilke er de mest verdifulle kundene?
- Hvilke produkter kjøper de?
- Hva kjennetegner de mest verdifulle kundene?
Risiko- og frafallsanalyse
- Hvor mange kunder taper bedriften?
- Hva er de viktigste årsakene til at kunder slutter?
- Hva kjennetegner de kundene bedriften taper?
Kundeaudit / potensialanalyse
- Hvor mange kunder kan kjøpe mer og hvilke er de viktigste produktene for mersalg?
- Hva er de viktigste faktorene som kan utløse potensialet?
- Hva kjennetegner de kundene som har størst potensial?
Kundetilfredshet og kundelojalitet
- Hvor fornøyde er kundene og hva er de fornøyd/misfornøyd med?
- Hvilke kunder er mest/minst fornøyde og hva er de fornøyd/misfornøyd med?
- Hva er styrken i sammenhengen mellom kundetilfredshet og kundelojalitet?
- Hva er sammenhengen mellom kundetilfredshet, kundelojalitet og merkepreferanse?
- Hva betyr kundetilfredshet og kundelojalitet på livstidsverdien av dine kunder (CLV)